facebook babyzonegr youtube channel twitter βρείτε μας στο pinterest! linkedin

Ορόσημα ανάπτυξης από 24 έως 36 μηνών

Ορόσημα ανάπτυξης από 24 έως 36 μηνών

Ορόσημα ανάπτυξης από 24 έως 36 μηνών

Το μεγαλύτερο ποσοστό των παιδιών στην ηλικία των 2 ετών θέλουν να ανακαλύπτουν, να εξετάζουν, να δοκιμάζουν και να προσπαθούν να αντιληφθούν τι συμβαίνει στον κόσμο γύρω τους. Μέρα με τη μέρα, μπορείτε να δείτε το παιδί σας να αποκτά δεσμούς και να ανακαλύπτει τις διαπροσωπικές σχέσεις.

Θα αρχίσει να αναπτύσσει νέες ικανότητες - να εκδηλώνει και να επιδεικνύει την ανεξαρτησία του – όλα αυτά με δικές του πρωτοβουλίες.

Είναι ατυχές το γεγονός (αν και κατανοητό), ότι αυτή η ηλικία συνήθως αναφέρεται ως το τρομερό δυάρι. Η πραγματικότητα του να είσαι δύο ετών σημαίνει να προσπαθείς να προβάλλεις τον εαυτό σου ως ανεξάρτητο άτομο, ξεκάθαρα και με επιμονή, παρόλο που ουσιαστικά εξαρτάσαι ακόμα από τους γονείς σου, και είναι κατά τα άλλα ένα εντελώς φυσιολογικό μέρος της ανάπτυξης. Είναι αλήθεια ότι αυτό μπορεί να είναι κουραστικό κατά καιρούς για τους γονείς, αλλά προσπαθήστε να μην αφήσετε αυτή την προσωρινή φάση του παιδιού σας για αμφισβήτηση και ξεσπάσματα να επισκιάσει τα νέα του κατορθώματα και τις ικανότητές του.

Μεταξύ της ηλικίας των 2 και 3 ετών, είναι πιθανό να δείτε το παιδί σας:

Να χρησιμοποιεί τον προφορικό λόγο με προτάσεις. Ενώ ένα συνηθισμένο παιδάκι 2 ετών έχει ένα λεξιλόγιο 30-50 λέξεων και μπορεί να χρησιμοποιήσει δύο λέξεις μαζί, άλλος ένας χρόνος γλωσσικής ανάπτυξης επιφέρει συνήθως τη δυνατότητα σε αυτό να δημιουργήσει προτάσεις με τρεις λέξεις και να επικοινωνήσει πιο αποτελεσματικά και με μεγαλύτερη ευκρίνεια στο λόγο του. Όχι μόνο αρχίζουν τα παιδιά να χρησιμοποιούν προσωπικές αντωνυμίες, όπως εγώ, εμένα, εσύ και εμείς, αλλά αρχίζουν επίσης να τις χρησιμοποιούν για να εκφράσουν συναισθήματα (με τρόπους διαφορετικούς από απλά ξεσπάσματα!). Κατ΄ αυτό τον τρόπο, μέχρι την ηλικία των 3 ετών, οι ενήλικες θα πρέπει να είναι σε θέση να κατανοήσουν τουλάχιστον το 75% από αυτά που λέει το παιδί τους.

Να αρχίζει να κατανοεί κανόνες. Ο μέσος όρος των παιδιών ηλικίας 2,5 ετών αναγνωρίζει πότε έχει ξεπεράσει κάποια όρια και κανόνες και μπορεί να επιπλήξει γι΄ αυτό ακόμα και τον ίδιο του τον εαυτό με φράσεις όπως, "Όχι, όχι!" ή "κακό αυτό!" (αν και πολλά θα μπουν στον πειρασμό να συνεχίσουν την ίδια συμπεριφορά!). Το παιδί μπορεί να ενοχληθεί όταν τα πράγματα δεν είναι όπως θα έπρεπε να είναι, για παράδειγμα, όταν βάλει τα ρούχα του λάθος. Έτσι, μέχρι τη στιγμή που το παιδί θα φθάσει 3 ετών, θα είναι σε θέση να αξιολογεί τα γεγονότα ως καλά ή κακά.

Να πηδάει, να τρέχει και να σκαρφαλώνει. Αυτές οι άγαρμπες κινητικές δεξιότητες πραγματικά βελτιώνονται στη διάρκεια του έτους, καθώς η δύναμη τού δίχρονου και ο συντονισμός του αυξάνονται σημαντικά. Τα περισσότερα παιδιά ηλικίας 2,5 ετών μπορούν να πηδήξουν από το έδαφος και με τα δύο πόδια και μέχρις ότου φθάσουν τα τρίτα τους γενέθλια, μπορούν σε γενικές γραμμές να οδηγήσουν ένα τρίκυκλο και να ισορροπήσουν για μερικά δευτερόλεπτα στο ένα πόδι.

Να σχεδιάζει και να χρωματίζει. Παρά το γεγονός ότι είναι ασύνηθες για ένα παιδάκι 3 ετών να δώσει προσοχή στον χρωματισμό εντός των γραμμών, σε γενικές γραμμές σε αυτήν την ηλικία τα ορνιθοσκαλίσματα των παιδιών γίνονται όλο και πιο επιμελημένα και μαθαίνουν συνήθως να σχεδιάζουν (και να αναγνωρίζουν) κύκλους. Μέχρι την ηλικία των 3, πολλά θα είναι σε θέση να αναγνωρίζουν και κάποια χρώματα.

Να ονοματίζει και να κατηγοριοποιεί. Τα δίχρονα μαθαίνουν συνήθως τα ονόματα πέντε ή περισσοτέρων μελών του ανθρώπινου σώματος και μέχρι τη στιγμή που θα φθάσουν το τρίτο έτος της ηλικίας τους είναι σε θέση να προσφωνήσουν το όνομά τους (όνομα και επώνυμο). Η ταξινόμηση των αντικειμένων ανά κατηγορίες και η κατανόηση των συγκεκριμένων κατηγοριών, όπως "μεγάλο" και "μικρό" ή "μαλακό" και "σκληρό", είναι επίσης αντιπροσωπευτικά κατορθώματα αυτής της ηλικίας.

Να ντύνεται μόνο του. Ενώ τα παιδάκια 2 ετών είναι συνήθως σε θέση να γδύνονται μόνα τους και να συμμετέχουν στη διαδικασία αυτή, ένας χρόνος επιπλέον εξάσκησης σίγουρα συνεισφέρει στο να ντύνεται μόνο του πλέον ένα τρίχρονο (με εξαίρεση πιο περίπλοκες διεργασίες, όπως το να κουμπώνει μόνο του τα κουμπιά!).

Να πηγαίνει μόνο του στην τουαλέτα. Αυτή η ικανότητα κυμαίνεται χονδρικά σε ηλικίες παιδιών από 2 ετών περίπου μέχρι και μετά τα τρία έτη. Εάν προσπαθήσετε να πιέσετε το παιδί σας να χρησιμοποιήσει την τουαλέτα πριν αυτό να νιώσει έτοιμο, είναι εγγυημένο ότι θα χάσετε το παιχνίδι... Πολλά δίχρονα μπορεί να δείξουν ενδιαφέρον για αυτή τη διαδικασία, αλλά το μεγαλύτερο ποσοστό των παιδιών περνούν αυτόν τον κυκεώνα λίγο πριν ή κατά την ηλικία των τριών. Φροντίστε να έχετε ένα «γιογιό» διαθέσιμο, να παρατηρεί το παιδάκι σας εσάς και άλλα μέλη στην οικογένεια να χρησιμοποιούν το μπάνιο και διδάξτε του τις λέξεις εκείνες που θα χρειαστεί να ξέρει, ώστε να μπορέσει να περιγράψει τις δικές του σωματικές ανάγκες. Πάνω απ΄ όλα, εκλάβετε αυτή τη διαδικασία ως μια εμπειρία γνώσης, όχι ως μάχη, και μην διστάσετε να συζητήσετε οποιαδήποτε θέματα προκύψουν με τον παιδίατρό σας.

Τι πρέπει να προσέχετε

Φροντίστε όχι μόνο να φυλάσσετε εκτός της εμβέλειας του παιδιού σας, κατά προτίμηση σε σφραγισμένα ερμάρια, επικίνδυνα οικιακά αντικείμενα και προϊόντα, αλλά αρχίστε να διδάσκετε στο παιδί σας τι σημαίνει ασφάλεια. Αντί απλά να θέτετε τους κανόνες, επικεντρωθείτε στο να τους συζητάτε, για παράδειγμα γιατί είναι τόσο σημαντική η χρήση του ειδικού καθίσματος και της ζώνης ασφαλείας στο αυτοκίνητο, γιατί δεν επιτρέπεται το παιχνίδι με τα ψαλίδια ή γιατί πρέπει να παίρνουμε φάρμακα μόνο με την άδεια των γονέων μας. Επιμείνετε επίσης στο να φορέσει το παιδί σας κράνος, από την πρώτη μέρα κιόλας που θα αρχίσει να οδηγεί οποιοδήποτε παιχνίδι με ρόδες.

Θεωρήστε ότι πρέπει να επικοινωνήσετε με τον παιδίατρό σας εάν το παιδί σας:

  • Επικοινωνεί με τη χρήση φτωχού λεξιλογίου.
  • Δεν συντάσσει προτάσεις δύο λέξεων.
  • Αδυνατεί να κατονομάσει αντικείμενα ή οποιαδήποτε μέλη του ανθρώπινου σώματος
  • Αδιαφορεί για το παιχνίδι με κούκλες, αυτοκινητάκια ή άλλα παιδικά παιχνίδια που είναι μικρογραφία του κόσμου των μεγάλων.
  • Αδυνατεί να εστιάσει το βλέμμα του σε εσάς ή στον περίγυρό του.
  • Δεν χρησιμοποιεί μαχαιροπίρουνα για να φάει ή αδυνατεί να κάνει «πυργάκια» με παιδικούς κύβους.

Προσοχή! Όλα τα παιδιά είναι διαφορετικά μεταξύ τους και το κάθε ένα έχει το δικό του ρυθμό. Τα στάδια ανάπτυξης που περιγράφονται, βασίζονται στο μέσο όρο. Μην ανησυχήσετε εάν το παιδί σας αποκλίνει από αυτό το μέσο όρο. Εάν όμως παρατηρήσετε κάτι ανησυχητικό στην ανάπτυξή του, επικοινωνήστε με τον παιδίατρό σας.

 

Από τη συντακτική ομάδα του babyzone.gr με τη συνεργασία του Παιδιάτρου

Γράφτηκε από: Νίκος Βουδούρης
Παιδιάτρος - Νεογνολόγος - Μέλος Ε.Σ. ΜΗΤΕΡΑ
Άλλες πληροφορίες
Δείτε το βιογραφικό εδώ
Άλλα άρθρα του συγγραφέα

Φόντορ

Ρενιέρης

Βρήκες τα θέματά μας ενδιαφέροντα;

Συμπλήρωσε το email σου για να λαμβάνεις τα πιο δημοφιλή μας θέματα!

Το www.babyzone.gr συνεργάζεται με το SendinBlue για την διατήρηση των e-mail σας και την αποστολή Newsletter. Το SendinBlue εδρεύει στο Παρίσι και ακολουθεί τον Ευρωπαϊκό Νόμο σχετικά με την προστασία των προσωπικών δεδομένων των χρηστών του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου.