facebook babyzonegr youtube channel twitter βρείτε μας στο pinterest! linkedin
Καλοκαίρι: Ευκαιρία δημιουργικής έκφρασης του παιδιού μακριά από το σχολείο

Καλοκαίρι: Ευκαιρία δημιουργικής έκφρασης του παιδιού μακριά από το σχολείο

Συχνά οι γονείς ανησυχούν όταν έρχεται το καλοκαίρι επειδή τα παιδιά θα βγουν από το καθημερινό τους πρόγραμμα, δε θα έχουν τι να κάνουν, θα πλήττουν και θα περνούν όλη τους τη μέρα κλεισμένα στο σπίτι, μπροστά σε μια οθόνη.
Διάβασε περισσότερα
Γιαγιά στο σπίτι. Πώς να συμβιώσουμε και να είμαστε όλοι χαρούμενοι

Γιαγιά στο σπίτι. Πώς να συμβιώσουμε και να είμαστε όλοι χαρούμενοι

Ερώτηση από Μαρία (18.7.2017) “Γεια σας! Εδώ και 5χρονια μένει η μητέρα του άντρα μου στο σπίτι μας. Είναι μια γλυκιά γιαγιά ετών 85! Τώρα τελευταία που έχει καταπέσει είναι όλη μέρα στο σαλόνι, κοιμάται στον καναπέ, έχουμε κοινή τουαλέτα, φτύνει κάτω, μάσκες κλπ. Έχουμε 2 παιδιά μικρά και ο...
Διάβασε περισσότερα
Ερπητική ουλοστοματίτιδα στο μωρό μου 11 μηνών

Ερπητική ουλοστοματίτιδα στο μωρό μου 11 μηνών

Ερώτηση από Αφροδίτη (16.7.2017) “Γιατρέ καλησπέρα! Η κόρη μου 11 μηνών και κάτι περνά ερπητική ουλοστοματίτιδα. Θα ήθελα να ρωτήσω αν είναι ανησυχητικό, αν πρέπει να προσέξω κάτι και τέλος αν υπάρχει πιθανότητα επιπλοκής, καθώς έχω ακούσει και διαβάσει πως πολλές φορές ο εν λογω ιός προκαλεί και...
Διάβασε περισσότερα
Φαγούρα στο κεφάλι

Φαγούρα στο κεφάλι

Ερώτηση από Κατερίνα (16.7.2017) “Καλημέρα θα ήθελα να ρωτήσω η κόρη μου έχει υπερβολική φαγούρα στο κεφάλι. Την κοίταξα για ψείρες αλλά είναι καθαρή. Τι να κάνω;” Απάντηση από παιδίατρο (16.7.2017)
Διάβασε περισσότερα
Διαφανής μεμβράνη στον κόλπο του μωρού

Διαφανής μεμβράνη στον κόλπο του μωρού

Ερώτηση από Λουκία (15.7.2017) “Καλησπέρα σας. Έχω μια μπέμπα 7 μηνών και σήμερα αλλάζοντάς την, παρατήρησα ότι ο κόλπος της ήταν καλυμμένος με μια μεμβράνη κι όπως άνοιξα απαλά για να δω καλύτερα σκίστηκε μόνη της. Η μικρή φάνηκε πως ένιωσε μια μικρή ενόχληση αλλά δεν έκλαψε ούτε έδειξε να πόνεσε ιδιαίτερα....
Διάβασε περισσότερα
Ο βήχας στα παιδιά. Τι μπορεί να σημαίνει;

Ο βήχας στα παιδιά. Τι μπορεί να σημαίνει;

Το αντανακλαστικό του βήχα παίζει σημαντικό ρόλο τόσο ως αμυντικός μηχανισμός για την διατήρηση της υγείας του ατόμου, όσο και ως σύμπτωμα νόσου. Πράγματι, ο βήχας:
Διάβασε περισσότερα
Καλοκαίρι: Ευκαιρία δημιουργικής έκφρασης του παιδιού μακριά από το σχολείο
Καλοκαίρι: Ευκαιρία δημιουργικής έκφρασης του παιδιού μακριά από το σχολείο
Γιαγιά στο σπίτι. Πώς να συμβιώσουμε και να είμαστε όλοι χαρούμενοι
Γιαγιά στο σπίτι. Πώς να συμβιώσουμε και να είμαστε όλοι χαρούμενοι
Ερπητική ουλοστοματίτιδα στο μωρό μου 11 μηνών
Ερπητική ουλοστοματίτιδα στο μωρό μου 11 μηνών
Φαγούρα στο κεφάλι
Φαγούρα στο κεφάλι
Διαφανής μεμβράνη στον κόλπο του μωρού
Διαφανής μεμβράνη στον κόλπο του μωρού
Ο βήχας στα παιδιά. Τι μπορεί να σημαίνει;
Ο βήχας στα παιδιά. Τι μπορεί να σημαίνει;

Οι ειδικοί απαντούν

Όλες οι απορίες σου βρίσκουν απάντηση εδώ.

Εάν έχεις κάποια ερώτηση για τη διατροφή σου στην εγκυμοσύνη, για το μεγάλωμα των μικρών σου, τον ύπνο τους και τη διατροφή τους, μη διστάσεις να την κάνεις στην επιστημονική μας ομάδα. Εδώ θα βρεις τις πιο αξιόπιστες απαντήσεις.

 

Επίλεξε τον ειδικό και κάνε την ερώτησή σου σήμερα.

Εγκυμοσύνη και κατανάλωση σκουμπριού

Ερώτηση από Μαρία (27.5.2017)  “Καλησπέρα σας. Είμαι έγκυος 8 εβδομάδων περίπου. Διάβασα πρόσφατα ότι απαγορεύεται η κατανάλωση σκουμπριού στην εγκυμοσύνη, διότι...

Είμαι έγκυος και θέλω να συνεχίσω το θηλασμό του πρώτου…

Ερώτηση από Ευδοκία (23.5.2017)  “Γεια σας, βασικά είμαι έγκυος 4 εβδομάδων και ακόμη θηλάζω το κοριτσάκι μου 20 μηνών. Θέλω να...


Ερπητική ουλοστοματίτιδα στο μωρό μου 11 μηνών

Ερώτηση από Αφροδίτη (16.7.2017) “Γιατρέ καλησπέρα! Η κόρη μου 11 μηνών και κάτι περνά ερπητική ουλοστοματίτιδα. Θα ήθελα να ρωτήσω αν...

Φαγούρα στο κεφάλι

Ερώτηση από Κατερίνα (16.7.2017) “Καλημέρα θα ήθελα να ρωτήσω η κόρη μου έχει υπερβολική φαγούρα στο κεφάλι. Την κοίταξα για ψείρες...


Δεν τρώει φαγητό παρά μόνο κρέμες

Ερώτηση από ka. Costa (13.6.2016) “Θα ήθελα κι εγώ με τη σειρά μου να σας ρωτήσω τι να κάνω στο θέμα...

Αλλαγές στη διατροφή του ενός έτους μωρού μου

Ερώτηση από Χριστίνα (15.5.2016) “Γεια σας. Έχω ένα κοριτσάκι που μόλις πριν δυο μέρες έκλεισε τον πρώτο χρόνο! Την θηλάζω μέχρι...


Γιαγιά στο σπίτι. Πώς να συμβιώσουμε και να είμαστε όλοι…

Ερώτηση από Μαρία (18.7.2017) “Γεια σας! Εδώ και 5χρονια μένει η μητέρα του άντρα μου στο σπίτι μας. Είναι μια γλυκιά...

Παιδί και χρόνια πάθηση. Τι θα κάνω αν αργότερα αντιδρά…

Ερώτηση από Ελένη (5.7.2017) “Έχω ένα μωρό 4 μηνών που αντιμετωπίζει μια συγγενή πάθηση για την οποία θα πρέπει να παίρνει...


Μαμάδες απαντούν

Οι μαμάδες συζητούν

 

Δες περισσότερες ερωτήσεις

 

Συμπλήρωσε το email σου για να λαμβάνεις τα πιο δημοφιλή μας θέματα!

Πως θα προστατέψουμε τα παιδιά…

  Η παιδική χαρά προσφέρει ατέλειωτη διασκέδαση στα παιδιά καθώς είναι... >>

Η ασφάλειά του

Παιδική & εφηβική παχυσαρκία. Πού…

Η παιδική παχυσαρκία αποτελεί το κλασικό παράδειγμα πολυπαραγοντικής νόσου. Στην... >>

Η διατροφή του

Καλοκαίρι: Ευκαιρία δημιουργικής έκφρασης του…

Συχνά οι γονείς ανησυχούν όταν έρχεται το καλοκαίρι επειδή τα... >>

Η ανάπτυξή του

Νεογνικός ίκτερος

Το 50% των νεογνών αναπτύσσουν ίκτερο μετά τη γέννησή τους... >>

Συνήθεις ασθένειες και παθήσεις - Μωρό

Υπογλυκαιμία στα νεογνά

Υπογλυκαιμία είναι η κατάσταση κατά την οποία η ποσότητα του... >>

Συνήθεις ασθένειες και παθήσεις - Μωρό

Στρεπτόκοκκος Β στα νεογνά

Οι στρεπτόκοκκοι της ομάδας Β είναι ιδιαίτερα διαδεδομένα βακτήρια, που... >>

Συνήθεις ασθένειες και παθήσεις - Μωρό

Κατοικίδιο: Ποια τα οφέλη της…

Το πιο πιθανό είναι πως όλοι οι γονείς έχουν ακούσει... >>

Η ανάπτυξή του

Ο ρόλος του πατέρα στην…

Για πολλά χρόνια οι ειδικοί αγνοούσαν το ρόλο του πατέρα... >>

Η ανάπτυξή του

Ατυχήματα-Δηλητηριάσεις

Πρώτη αιτία θανάτου στα παιδιά μέχρι 4 ετών είναι τα... >>

Συνήθεις ασθένειες και παθήσεις - Μωρό

“Πέφτει κάτω, χτυπιέται και κλαίει…

Συχνά καλούν γονείς στη γραμμή 11525 της ένωσης “Μαζί για... >>

Προβλήματα συμπεριφοράς του νηπίου

Μιλώντας στα παιδιά για το…

Είναι καλό οι γονείς να ξεκινούν συζητήσεις για το σεξ... >>

Σχέσεις-άρθρα

Κερδίστε βιβλία της παιδικής σειράς…

Τα βιβλία της παιδικής σειράς "Εγώ και ο κόσμος μου... >>

Η ανάπτυξή του

Το διαζύγιο και οι πρώτες…

Το διαζύγιο μπορεί να αποτελέσει μια κοινή απόφαση των γονιών... >>

Σχέσεις-άρθρα

Αδελφική ζήλια και πώς να…

Ένα φλέγον ζήτημα για τους γονείς αποτελεί η ζήλια μεταξύ... >>

Η ανάπτυξή του

Όταν το παιδί δυσκολεύεται με…

Είναι συχνό φαινόμενο να απευθύνεται ένας γονιός στον ειδικό ή... >>

Προετοιμασία για το σχολείο-άρθρα

Videos babyzone.gr

 

 

Εγκυμοσύνη: Τι να αποφεύγω

Τους 9 μήνες της εγκυμοσύνης σου καλό είναι να αποφεύγεις το κάπνισμα, το αλκοόλ, τη λήψη φαρμάκων, την ακτινοβολία, κάποια είδη άσκησης και τροφών και την παραμονή σου σε χώρους με πολύ κόσμο. Δείτε περισσότερα

  Η συμβουλή της ημέρας

~Το σεξ στην εγκυμοσύνη~

Τι γίνεται με το σεξ στην εγκυμοσύνη; Σίγουρα δεν ανήκει στο παρελθόν αλλά θέματα σχετικά με τη libido της γυναίκας υπάρχουν κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης. Σε μία φυσιολογική εγκυμοσύνη το σεξ επιτρέπεται. Στις περισσότερες γυναίκες αυξάνεται η libido τους όταν πλησιάζουν στο δεύτερο τρίμηνο της εγκυμοσύνης τους όποτε και υποχωρούν τα ενοχλητικά συμπτώματα!

Δες περισσότερα εδώ

Κατοικίδιο: Ποια τα οφέλη της συνύπαρξης ενός παιδιού με ένα συμπαθές ζωάκι;

Το πιο πιθανό είναι πως όλοι οι γονείς έχουν ακούσει ή θα ακούσουν κάποια στιγμή από τα παιδιά τους να λένε ότι θα ήθελαν ένα ζωάκι στο σπίτι. Ποια όμως θα πρέπει να είναι η απάντηση;

Οι γονείς μπαίνουν στη διαδικασία να διαπραγματευτούν, να συζητήσουν, να σκεφτούν αν είναι περισσότερα τα αρνητικά ή τα θετικά της συμβίωσης με ένα κατοικίδιο. Φυσικά, ένα κατοικίδιο πρέπει να θεωρηθεί από την αρχή ως, εν δυνάμει, μέλος της οικογένειας και πράγματι χρειάζεται να αποφασιστεί με σύνεση και υπευθυνότητα το αν μπορεί συνολικά η οικογένεια να αναλάβει τη φροντίδα του.

Ωστόσο, μη βιαστείτε να απαντήσετε όχι στην ερώτηση των παιδιών σας. Το να αποκτήσετε ένα ζωάκι συντροφιάς μπορεί τελικά να έχει πολλά περισσότερα οφέλη από ό,τι είχατε σκεφτεί. 

Από εξελικτική οπτική, η έρευνα αποδεικνύει τη μεγάλη επίδραση που έχει η σχέση κατοικιδίου και παιδιού στη γνωστική και κοινωνικοσυναισθηματική ανάπτυξη των παιδιών, εστιάζοντας κυρίως στις αναπτυξιακές φάσεις της πρώιμης εφηβείας και εφηβείας. Είναι αξιοθαύμαστος ο τρόπος που μπορούν να επικοινωνούν τα παιδιά με τα κατοικίδιά τους μιλώντας, κατά τα άλλα, διαφορετική «γλώσσα». Η μη λεκτική επικοινωνία θα είναι για τα παιδιά το μέσο, η δίοδος επικοινωνίας με την οποία θα μπορέσουν να κατανοήσουν, να συναισθανθούν και να αγαπήσουν τους μικρούς τους φίλους. Η ικανότητα να μπορεί κάποιος να αποκωδικοποιεί σήματα μη λεκτικής επικοινωνίας δεν είναι ούτε δεδομένη, αλλά ούτε πάντοτε εύκολη.

Μέσω της σχέσης με το κατοικίδιο, το παιδί θα μπορεί να ανιχνεύει και να αντιλαμβάνεται αυτά τα μικρά σημάδια, που κρύβουν ανάγκες και συναισθήματα του «άλλου», όπως συμβαίνει και στην ανθρώπινη αλληλεπίδραση.

Από μικρή ηλικία τα παιδιά αντιλαμβάνονται τα ζώα ως άλλα υποκείμενα και όχι αντικείμενα και σχετίζονται με αυτά αναγνωρίζοντας ότι έχουν τα δικά τους συναισθήματα, κίνητρα και αυτονομία.

Αλληλεπιδρώντας με το κατοικίδιό τους, έχουν την ευκαιρία να εξελιχθούν και να ξεφύγουν από τον εγωκεντικό τρόπο σκέψης της νηπιακής ηλικίας, να δουν τα πράγματα από μια εντελώς διαφορετική, ως τότε, οπτική.

Μέσω της επαφής με τα ζωάκια συντροφιάς, το παιδί μπορεί να μάθει και να εφαρμόσει στην πράξη ουσιώδεις κοινωνικές και συναισθηματικές δεξιότητες, όπως η ανάληψη ρόλων, η επικοινωνία μέσω της γλώσσας του σώματος και της αντίληψης των σημάτων που υπάρχουν πίσω από τα λόγια. Με αυτό τον τρόπο το παιδί αρχίζει σιγά σιγά να κατακτά την ικανότητα να συναισθάνεται, αποκτά τη λεγόμενη ενσυναίσθηση (empathy).

Η βιβλιογραφία μάς προσφέρει πάρα πολλά παραδείγματα μελετών, στις οποίες βρέθηκε ισχυρή συσχέτιση της ικανότητας για ενσυναίσθηση, της συμπόνιας, της ικανότητας για συναισθηματική στήριξη και φροντίδα με το να έχει κανείς κατοικίδιο, λόγω του δεσμού που δημιουργείται μέσω αυτης της σχέσης.

Η αναπτυσσόμενη ικανότητα του παιδιού να διαχωρίζει σταδιακά τον εαυτό του από τον «άλλον» και η επίγνωση ότι η συναισθηματική εμπειρία του «άλλου» είναι ανεξάρτητη από τη δική του δημιουργούν τα θεμέλια για υψηλότερα επίπεδα ενσυναίσθησης. Οι μελέτες δείχνουν πως η ενσυναίσθηση είναι ένα στοιχείο θεμελιώδες στην παιδική ανάπτυξη και στην προκοινωνική συμπεριφορά και ότι «θωρακίζει» το παιδί από το να αναπτύξει επιθετική συμπεριφορά στη ζωή του. Από έρευνες έχει φανεί ότι η κοινωνικότητα του παιδιού αυξάνεται, είναι περισσότερο κοινωνικά ενσωματωμένο, με διευρυμένα κοινωνικά δίκτυα και πιο δημοφιλές μεταξύ συνομηλίκων.

Τα κατοικίδια βιώνονται από τα παιδιά ως πραγματικοί φίλοι. Ένα μικρό παιδί συμβιώνοντας με ένα ζωάκι, νιώθει ασφάλεια, πλήρη αποδοχή, ότι δεν κρίνεται με κανέναν τρόπο. Ο μικρός του φίλος θα είναι πάντα εκεί να τον ακούσει στις δύσκολες στιγμές και να του προσφέρει συντροφιά και προστασία μπροστά στο φόβο (που τα παιδιά αισθάνονται εντονότερα). Μάλιστα, σε κρίσεις της οικογένειας όπως είναι ένα διαζύγιο, ή μια απώλεια αγαπημένου μέλους, έχει αποδειχθεί ότι η ύπαρξη ενός κατοικιδίου βοηθάει πολύ στην αποδοχή και αντιμετώπιση της κατάστασης. Ο δεσμός που δημιουργεί το παιδί παραλληρίζεται με το δεσμό που δημιουργεί το παιδί με τους «σημαντικούς άλλους», χωρίς βέβαια να μπορεί να αντικαταστήσει την ανθρώπινη σχέση. Αποτελεί αυτό που λέμε «ασφαλή βάση» για το παιδί, προσφέροντας μια αίσθηση σταθερότητας, ασφάλειας και εμπιστοσύνης. 

Ένα κατοικίδιο και κυρίως ένας σκύλος, που από τη φύση του είναι ένα κοινωνικό όν, έχει την ικανότητα να προσφέρει αγάπη ανιδιοτελώς και απροσχημάτιστα, αλλά είναι και ένας προσεκτικός ακροατής για το παιδί.

Η αφθονία στο θετικό συναίσθημα που δέχεται από το κατοικίδιό του, δίνει στο παιδί την αίσθηση ότι αξίζει, του χαρίζει αυτοπεποίθηση και ενδυναμώνει την εικόνα που έχει για τον εαυτό του. Ταυτόχρονα, όπως αναφέρθηκε παραπάνω, του δίνει την ευκαιρία να «ανοιχτεί» συναισθηματικά, αλλά και να αφουγκραστεί τις ανάγκες και τα συναισθήματα του μικρού του φίλου. Αυτό συνιστά μια βιωματική και ευχάριστη εκμάθηση των συναισθημάτων αλλά την ίδια στιγμή και μια αβίαστη κατεύθυνση προς την υπευθυνότητα.

Αναγνωρίζοντας τις ανάγκες που έχει το ζώο, το παιδί μαθαίνει ότι πρέπει να είναι συνεπές και υπεύθυνο. Μπαίνει, λοιπόν, το παιδί από νωρίς στη διαδικασία να αναλάβει ευθύνες και να νιώσει ικανό και υπεύθυνο κάνοντας κάτι που θα του δίνει χαρά, φροντίζοντας κάτι που αγαπά.

Όσον αφορά τη γνωστική ανάπτυξη του παιδιού, μέσα από την επαφή του με το ζωάκι, αρχίζει να εξερευνά και να απορεί σχετικά με την ανθρώπινή του φύση (π.χ γέννηση, αναπαραγωγή, θάνατος), καθώς εντοπίζει τις ομοιότητες που υπάρχουν. Η μάθηση, σύμφωνα με τον Vgotsky, ενισχύεται γιατί συμβαίνει σε ένα βιωματικό πλαίσιο και μάλιστα διαμέσου μιας σημαντικής για το παιδί σχέσης. Το παιχνίδι, επίσης, που είναι άφθονο μεταξύ παιδιού και κατοικιδίου, καλλιεργεί σε μεγάλο βαθμό την επινοητικότητα και δημιουργικότητα του παιδιού.

Κλείνοντας, ένα πολύ εντυπωσιακό και ενδιαφέρον στοιχείο είναι ότι παιδιά με κατοικίδιο φαίνεται να βιώνουν λιγότερο άγχος και στρες σε αγχωτικές εμπειρίες της ζωής, κάτι που μπορεί κανείς εύκολα να αιτιολογήσει αναλογιζόμενος τα παραπάνω. Η υγεία και η ψυχική υγεία συνδέονται στενά, για αυτό και όσοι ασχολούνται με αυτές έχουν συχνά χρησιμοποιήσει κατοικίδια, κυρίως σκύλους, στην ανακουφιστική φροντίδα παιδιών που, είτε νοσηλεύονται είτε αντιμετωπίζουν κάποιο ψυχολογικό/αναπτυξιακό θέμα. Η ονομαζόμενη «θεραπεία μέσω ζώων» (Pet Therapy) συνιστά πλέον μια μορφή θεραπείας που συμπεριλαμβάνει τα ζώα ως μέρος της ίδιας της θεραπείας και αποσκοπεί στη βελτίωση της κοινωνικής, γνωστικής και συναισθηματικής λειτουργικότητας του ατόμου.

 

 

Βιβλιογραφία
Cromer, L. D., & Barlow, M. R. (2013). Factors and convergent validity of the pet attachment and life impact scale (PALS). Human-Animal Interaction Bulletin.
Daly, B., & Morton, L. L. (2009). Empathic differences in adults as a function of childhood and adult pet ownership and pet type. Anthrozoös, 22(4), 371-382.
Howe, B. (2014). The relationship between empathy and pet ownership, pet attitudes and pet attachment in late childhood.
Kaminski, M., Pellino, T., & Wish, J. (2002). Play and pets: The physical and emotional impact of child-life and pet therapy on hospitalized children. Children's health care, 31(4), 321-335.
Melson, G. F. (2003). Child development and the human-companion animal bond. American Behavioral Scientist, 47(1), 31-39.
Melson, G. F., Peet, S., & Sparks, C. (1991). Children's attachment to their pets: Links to socio-emotional development. Children's Environments Quarterly, 55-65.
Vidović, V. V., Štetić, V. V., & Bratko, D. (1999). Pet ownership, type of pet and socio-emotional development of school children. Anthrozoös, 12(4), 211-217.
Γράφτηκε από: Λιλιάννα ΜαραγκούWebsite: www.mazigiatopaidi.gr
Ψυχολόγος
Διετέλεσε εθελόντρια ψυχολόγος στη Γραμμή 11525 του Μαζί για το Παιδί.

Με την πλοήγησή σας στην ιστοσελίδα babyzone.gr αποδέχεστε τη χρήση cookies. Τα cookies μάς επιτρέπουν να προσφέρουμε καλύτερες και εξατομικευμένες λειτουργικότητες.