facebook babyzonegr youtube channel twitter βρείτε μας στο pinterest! linkedin

Μέθοδοι Πειθαρχίας Παιδιού

Child discipline methods article

Υπάρχουν πολλοί τρόποι και μέθοδοι πειθαρχίας. Ορισμένοι απ΄ αυτούς, μπορεί να βοηθήσουν το παιδί να μάθει και να χτίσει πάνω στην δυνατή σύνδεση που υπάρχει μεταξύ των μελών της οικογένειας.

Άλλοι τρόποι και μέθοδοι μπορεί να κάνουν το παιδί να υπακούσει, αλλά δεν το βοηθάνε πάντα να μάθει τι προσδοκίες έχουν οι γονείς από αυτό. Επιπλέον, υπάρχουν και μεγάλες πιθανότητες οι μέθοδοι αυτοί, να του μάθουν και πράγματα που δεν θέλετε πραγματικά.

Είναι καλύτερο οι γονείς να χρησιμοποιούν στρατηγικές που αρμόζουν στην ηλικία του παιδιού, την ανάπτυξη και τον χαρακτήρα του. Είναι σημαντικό να επιλέξουν αυτό που είναι καλύτερο για το παιδί και την σχέση του μαζί τους.

Μέθοδοι Πειθαρχίας

1. Χρησιμοποιώντας Συνέπειες

2. Time- In vs Time- Out

3. Αφαιρώντας Προνόμια

4. Σωματική Τιμωρία

 

1. Χρησιμοποιώντας Συνέπειες

Οι συνέπειες για απαράδεκτη συμπεριφορά μπορεί να βοηθήσουν το παιδί να μάθει. Οι συνέπειες πρέπει να είναι κατάλληλες και να αρμόζουν στο παιδί ως προς την κατανόηση τους. Η κατανόηση είναι άρτια συνδεδεμένη με την ηλικία του παιδιού και την καθολική κατανόησή τους (κατανόηση από όλα τα μέλη της οικογένειας).

Εάν οι γονείς συμπεριλαμβάνουν το παιδί στο χτίσιμο των κανόνων και στην απόφαση των συνεπειών για όταν παραβιάζουν τον κανόνα, θα είναι σίγουρα πιο συνεργάσιμα.

Όταν εφαρμόζονται συνέπειες, βεβαιωθείτε ότι είναι σταθερές, και:

• Συμβαίνουν κατευθείαν μετά την «παρα-συμπεριφορά»

• Είναι ασφαλείς για το παιδί

• Ταιριάζουν στην συμπεριφορά του παιδιού

• Βοηθούν το παιδί να μάθει πως να κάνει τα πράγματα καλύτερα και να εξελίσσετε

Υπάρχουν «φυσικές συνέπειες» και «σχετικές ή λογικές συνέπειες».

Φυσικές Συνέπειες

Φυσικές συνέπειες είναι αυτό που είναι αναμενόμενο να συμβεί, ως αποτέλεσμα της συμπεριφοράς του παιδιού. Για παράδειγμα, αν το παιδί δεν μαζέψει τα παιχνίδια του όταν του το ζητήσετε, και δεν μπορεί να βρει το αγαπημένο του παιχνίδι, είναι μία φυσική συνέπεια. Το φυσικό αποτέλεσμα, το να μην μπορεί δηλαδή να βρει το παιχνίδι, είναι το δίδαγμα. Δεν χρειάστηκε δηλαδή γονεϊκή παρέμβαση.

Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε μία σχετική συνέπεια για να ακολουθήσει λογικά αυτό που έκανε το παιδί.

Για παράδειγμα, όταν το παιδί τρέχει στην αυλή, μπορείτε να του πείτε να μην πλησιάσει μία περιοχή όπου υπάρχουν γλάστρες για να μην καταστραφούν τα φυτά. Αν συνεχίζουν να τρέχουν στην περιοχή και ρίξουν την γλάστρα, μπορείς να τους πεις να το καθαρίσουν.

Επίσης μπορεί να σας βοηθήσουν να βάλετε το χώμα μέσα σε άλλη γλάστρα ή στην ίδια αν δεν έχει σπάσει.

Όταν μία συνέπεια σχετίζεται με την συμπεριφορά με αυτόν τον τρόπο, μπορεί να βοηθήσει το παιδί να δει τον σύνδεσμο μεταξύ τις πράξεις τους και πως μπορεί να επανορθώσουν το λάθος τους.

2. 'Time In'

'Time In' σημαίνει να αφαιρούμε το παιδί από μία κατάσταση όπου δεν την διαχειρίζεται σωστά, αλλά να μένουμε μαζί του, δίπλα του. Μπορείτε να καθίσετε δίπλα του και να το βοηθήσετε να ηρεμήσει ή να του κρατήσετε το χέρι τρυφερά ώσπου να ηρεμήσει ξανά. Με το να παραμένουμε δίπλα στο παιδί, του μαθαίνουμε πως να διαχειριστεί τα έντονα συναισθήματα του και τις δύσκολες καταστάσεις. Όταν ηρεμήσει μπορείτε να συζητήσετε μαζί του τι συνέβη και τί θα μπορεί να κάνει την επόμενη φορά καλύτερα.

'Time In' στέλνει ένα μήνυμα στο παιδί ότι δεν θα τους αφήσεις να κάνουν κάτι βλαβερό στον εαυτό τους ή στους άλλους. Επίσης τους μαθαίνει ότι δεν θα αφήσεις τα έντονα συναισθήματα τους να σε διώξουν από κοντά τους. Ενδυναμώνει την σχέση σου με το παιδί.

'Time Out'

'Time Out' είναι όταν λέγεται σε ένα παιδί να πάει κάπου (σε μία καρέκλα ή στην γωνία κοιτάζοντας τον τοίχο) μόνο του για ένα χρονικό διάστημα, συνήθως για να σκεφτούν τι έκαναν ή τι θα μπορούσαν να κάνουν διαφορετικά. Συχνά οι γονείς αγνοούν τα κλάματα ή τις επιθυμίες των παιδιών τους χωρίς να τους δίνουν προσοχή καθ’ όλη τη διάρκεια της συγκεκριμένης πειθαρχικής μεθόδου.

'Time Out' δεν είναι μία χρήσιμη μέθοδος πειθαρχίας διότι:

• Αφήνει το παιδί να διαχειριστεί τί του συμβαίνει χωρίς την στήριξη ενός ενήλικα

• Δεν λειτουργεί για ένα παιδί κάτω των 3 ετών. Σε αυτή την ηλικία,  ΔΕΝ μπορούν να επιλύσουν ούτε να διαχειριστούν τα συναισθήματα τους μόνα τους

• Το παιδί θα το αντιληφθεί ως τιμωρία

• Το παιδί ίσως αισθανθεί πως το αφήνετε μόνο του γιατί δεν το αγαπάτε ή γιατί είναι κακό

• Το παιδί μπορεί να φοβηθεί και να συγχιστεί, πράγμα το οποίο δεν τα βοηθάει να μάθουν

• Το παιδί μπορεί να υπακούσει για να επανασυνδεθεί μαζί σας, αλλά δεν σημαίνει πως έμαθαν το δίδαγμα

 

3. Αφαιρώντας Προνόμια

Ορισμένοι γονείς προσπαθούν να διδάξουν το παιδί τους αφαιρώντας ένα προνόμιο, όπως για παράδειγμα να του απαγορεύσουν την τηλεόραση όταν επιστρέφει αργά σπίτι. Η αφαίρεση των προνομίων, ίσως δεν λειτουργήσει το ίδιο αποτελεσματικά όσο άλλοι μέθοδοι πειθαρχίας για τους ακόλουθους λόγους:

• Δεν σχετίζεται με την συμπεριφορά του παιδιού

• Το παιδί θα υπακούει γιατί δεν θέλει να χάσει το προνόμιο - αλλά δεν τα βοηθάει

να μάθουν τί χρειάζεται να κάνουν

• Μπορεί να καυγαδίσουν αν θεωρούν πως η συνέπεια δεν είναι δίκαιη

• Μπορεί να οδηγήσει το παιδί να κάνει κάτι κρυφά για να αποφύγει την αφαίρεση κάποιου προνομίου

 

4. Σωματική Τιμωρία

Ορισμένοι γονείς θεωρούν πως το να χτυπάνε το παιδί τους δεν τους βλάπτει γιατί συνέβη στους ίδιους και δεν έπαθαν τίποτα.

Όμως, μελέτες μας δείχνουν μια διαφορετική ιστορία και άποψη. Μία μελέτη που οδήγησε 30 χώρες να ΑΠΑΓΟΡΕΥΟΥΝ το χτύπημα. Αυτές οι έρευνες μας λένε ότι τα παιδιά που οι γονείς τους τα χτυπάνε μπορεί να:

• Αλλάξουν συμπεριφορά τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο που θα τιμωρηθούν, αλλά είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα την επαναλάβουν αυτή τη συμπεριφορά ξανά. Αυτά είναι παιδιά, που έχουν μάθει μόνο τι να μην κάνουν αντί τί περιμένει ο γονιός

• Μάθουν να μην κάνουν την πράξη στην παρουσία του ενήλικα

• Μάθουν να λένε ψέματα, να απατούν ή να ρίχνουν το φταίξιμο στους άλλους για να αποφύγουν το χτύπημα

• Έχουν έντονα συναισθήματα θυμού, αδικίας, πόνου και να ξεχάσουν τους λόγους της τιμωρίας

• Απομονωθούν, να έχουν άγχος και κατάθλιψη

• Ντροπιαστούν και να ταπεινωθούν

• Χάσουν την αυτοεκτίμηση τους και την εμπιστοσύνη

• Μην μάθουν την συμπεριφορά που οι γονείς επιθυμούν

• Είναι επιθετικά προς άλλα παιδιά, να επαναστατήσουν στην εφηβεία ή να χρησιμοποιήσουν βία ακόμα και ως ενήλικες

• Είναι πιο πιθανό να εκφοβίζει τους άλλους. Το χτύπημα μαθαίνει στα παιδιά ότι δεν είναι κακό να χτυπάς τους άλλους όταν είσαι πιο μεγάλος και δυνατός ή όταν είσαι θυμωμένος ή ακόμα και για να πάρεις αυτό που θέλεις

Το χτύπημα επίσης, μπορεί να οδηγήσει σε βία όταν ένας γονιός πιστεύει πως το πρώτο χτύπημα δεν ήταν αποτελεσματικό. Ακόμα, υπάρχει πιθανότητα ο γονιός να βλάψει το παιδί κατά λάθος αν χάσει τον αυτοέλεγχο.

 

2017 SOPHROSYNA Perinatal Psychology New Fathers Program. Do not cite or use without authors permission. All Rights Reserved

Partial adaptation of the Mothers and Babies Internet Project. © Copyright 2009 by Leis et al. All Rights Reserved –

© 2017 SOPHROSYNA Perinatal Psychology Official Translation in Modern Greek – Use Obtained with Permission

Χρυσάνθη Γεωργιάδου
Γράφτηκε από: Χρυσάνθη ΓεωργιάδουWebsite: www.sophrosyna.org
Ψυχολόγος
Άλλες πληροφορίες
Δείτε το βιογραφικό εδώ
Email: info@sophrosyna.org
Άλλα άρθρα του συγγραφέα

Φοντόρ

Ρενιέρης

Γεωργιάδου